Vijfde wandeldag deel vier - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu Vijfde wandeldag deel vier - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu

Vijfde wandeldag deel vier

Door: Peter Theunissen

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Juli 2019 | Spanje, Gernika-Lumo

Ik besluit hier niet op te wachten en ga nog 8 kilometer verder naar Morga. Ik loop door de plaats en tref Marcel en zijn twee Franse companen ergens op een terras aan de maaltijd. Zij blijven hier wel overnachten, ik drink met hen een biertje en vervolg mijn weg. Voor me loopt 'n mooie dame met prachtige benen waardoor ik mijn vermoeidheid vergeet. Als die mooie dame ergens een winkel binnengaat duurt dat aangename uitzicht helaas maar enkele honderden meters. Aan het eind van het stadje een scherpe bocht naar rechts en daar wacht me een helling zo steil en vol keien dat me de moed in de schoenen zakt, ik ben al zo moe en moet me echt naar boven hijsen, iets wat steeds moeilijker gaat. Er lijkt geen einde aan te komen maar dat komt er natuurlijk toch en ik begin aan een afdaling die me op een provinciale weg brengt waar misschien wel honderd mensen langs de kant staan. Ik hoor muziek en er komt een reklame caravaan langsrijden gevolgd door 'n peleton wielrenners die bij nadere beschouwing van het vrouwelijk geslacht zijn. Mijn vermoeidheid doet me het onderscheid niet maken. Nu moet ik toch wel in de buurt van het doel van vandaag, Morga, komen. Onoplettendheid doet me links in plaats van rechts gaan iets dat ik veel te laat opmerk. Na elke bocht verwacht ik het einddoel te zien, iets dat maar niet wil komen. Tot overmaat van ramp is het weer beginnen te regenen terwijl ik voortploeter en er maar geen Morga opdoemt. Midden in 'n bos staat plotseling op een houten bordje Lazana 15 kilometer. Lazana, daar moet ik helemaal niet zijn dat is het doel van morgen? De moed zakt me in de schoenen, 15 kilometer ga ik echt niet meer redden, het is inmiddels 17.30 en ik ben al van kwart over zeven onderweg. Hier sta ik in de regen met mijn ziel onder de arm en weet echt niet wat te doen. Uit het niets verschijnt er 'n man die me vraagt waar ik heen moet, Morga is het antwoord, Morga ? .... dat is hier kilometers vandaan en dan wel terug. Verbeeld ik het me of speelt er echt een flauwe glimlach over zijn gezicht? Hij ziet mijn wanhopigheid en maakt me duidelijk dat ik even moet wachten, tenminste dat maakt er eruit op. Ik wacht en wacht en na een kwartiertje verschijnt er midden in dat bos 'n splinternieuwe auto met mijn redder achter het stuur. Instappen gebaart hij en we rijden in 'n behoorlijk tempo door bossen, modder en grote plassen, die man moet hier heel goed de weg weten, het lijkt meer op crossen dan op autorijden, tot we ergens in een dorp komen. Gewoon op deze weg blijven lopen zegt hij en je bent over drie kilometer in Lazana, hij geeft me 'n hand en voor ik hem heb kunnen bedanken is hij verdwenen. Ik kijk de auto achterna en zie hem omkijken en z'n duim opsteken. Waarom hij die laatste drie kilometer niet verder rijdt weet ik niet.

( en nog is deze verrassende dag niet voorbij, ik blijf van de ene verbazing in de andere vallen ) Volgende week weer verder.

  • 17 Juli 2019 - 06:50

    Herman Van Rheenen:

    een leuk verhaal. in veronderstel dat je doorgelopen bent naar Lazana ( je doel voor de volgende dag). rustdag genomen? :-)

    groet, Herman

  • 17 Juli 2019 - 06:54

    Mary Bruijn:

    Jemig! Wat een spannend verhaal....het begon zo leuk voor je maar toen werd het ongemakkelijk.....ik kreeg met je te doen. Daar was opeens een redder in nood, maar ook een beetje twijfelachtig, beetje griezelig. Het wordt een thriller Peter....kan niet wachten!

  • 17 Juli 2019 - 12:35

    Jeannette:

    Als je moe ben kun je ook niet goed nadenken, denk ik,
    Normaal stap je toch niet zomaar bij een vreemde in de auto, maar goed, hij was gelukkig je reddende engel, voor dat moment en had niets verkeerds in de zin.
    Je manier van schrijven maakt het heel visueel.

  • 17 Juli 2019 - 15:50

    Janny :

    Nou idd.. Ik kan ook bijna niet wachten tot volgende week, wat zul je dan weer beleven.
    Ik vind wel dat de bewegwijzering niet zo geweldig is... Meer aanwijsborden.
    Je bent een doorzetter Peter!
    Groetjes Janny

  • 22 Juli 2019 - 06:14

    Nieske:

    Hoi Peter,

    je reddende engel denk ik!!
    wat een mazzel zo'n engel in een mooie auto..
    ja de laatste 3 kilometer, dat wel even iets om over na te denken..hij
    wilde vast niet in Lazana gezien worden denk ik! maar het verhaal is nog niet voorbij, moet nog
    even wachten tot woensdag..je weet de spanning wel op te bouwen..

    Liefs Nieske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Gernika-Lumo

Peter

reisverhalen van een wandelaar.

Actief sinds 19 Feb. 2019
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 16707

Voorgaande reizen:

19 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: