Pelgrimspaspoort - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu Pelgrimspaspoort - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu

Pelgrimspaspoort

Door: Peter Theunissen

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 Mei 2019 | Spanje, Zarautz

Het pelgrimspaspoort is is een noodzakelijk document als je tenminste in de albergues wil overnachten. Zonder dat document word je geweigerd. Het wordt door het Genootschap van Sint Jacob uitgegeven op naam en met paspoort nummer en tevens wordt verzocht aan de houder ervan hulp te verlenen als hij daarom vraagt.Ook staat er vermeldt of de houder te voet, met de fiets of eventueel te paard de pelgrimage aflegt. Daarbij hebben voetgangers voorrang op fietsers als het erom gaat wie in de alberque kan overnachten. De fietser mag vaak pas na 17.00 inschrijven als er dan tenminste nog plek is, iets dat ik jaren geleden heb ondervonden toen ik kletsnat en onderkoelt me wilde aanmelden. Het was pas 13.00 en ik kon terugkomen om 17.00. Ik heb toen voor een particulier onderkomen gekozen dat wel tien keer zo duur was. Dat paspoort kun je onderweg overal laten afstempelen om te bewijzen dat je de route daadwerkelijk gedaan hebt. Bijvoorbeeld in kerken, alberques, postkantoren, gemeentehuizen, cafés en nog wel meer plekken. Sommige plekken hebben heel mooie stempels en veel pelgrims verzamelen ze min of meer om aan het eind een indrukwekkend document in handen te hebben waarmee ze in Santiago hun Compostella kunnen afhalen. ( wordt vervolgd )

• 08 Mei 2019 - 05:36

1103:

Wel wreed hoor..als je zo aankomt en niet naar binnen mag. Regels zijn regels natuurlijk..maar toch..
    Mooi verhaal weer en vele stempels.
    Ik vind je een " Kei" om dit te presenteren.
    Een ritje Sittard Koog is dan een pienut.

Groetjes Janny

• 08 Mei 2019 - 06:04

Lilian:

Heel interessante verhaal en een prachtig en indrukwekkend document op het eind van je reis. Leuk om te lezen. Groetjes, Lilian

• 08 Mei 2019 - 10:49

Mary:

Gaaf om zo'n wandeltocht te maken. Je ziet van alles en komt de natuurlijk de meest interessante mensen tegen. Afzien ook....vooral wanneer je natgeregent niet ergens iets vroeger dan toegestaan naar binnen mag....petje af Peter, want je moet ook over doorzettingsvermogen beschikken!
    Groetjes van MaryB

• 10 Mei 2019 - 11:57

Betty W1.:

Diep buiging voor jou Peter, om dit allemaal te kunnen, en om mee te maken, Wat een indrukwekkend verhaal schrijf je en belevenissen, Wens je verder heel veel goeds en moois toe onderweg. en komen wel weer op de site terug.

groetjes Betty.

• 15 Mei 2019 - 06:23

Nieske:

Hoi Peter!

en jij hebt nu dus ook zo'n document met mooie stempels..
    Ja iemand op de fiets zou anders veel eerder plek krijgen dan een wandelaar maar om dat nou helemaal op 17:00 uur te zetten is toch ook wel laat!!
    wie dat bedacht heeft!!

ik ga nu bij het andere verslag kijken, ik loop achter..;)

Liefs Nieske