Camino de la Costa - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu Camino de la Costa - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu

Camino de la Costa

Door: Peter Theunissen

Blijf op de hoogte en volg Peter

20 Mei 2020 | Frankrijk, Biarritz

Dit jaar is het niet mogelijk naar Santiago te pelgrimeren. Vandaar een verslag van een eerdere Camino en wel langs de Noord kust van Spanje, de Camino de la Costa

Ik zit naast een man die van plan is vanuit Biarritz heel Spanje rond te fietsen. Hij had nogal wat problemen gehad om met de fiets in te checken, uiteindelijk was dat toch, weliswaar met bijbetalen, gelukt. Zo'n vlucht is weliswaar fijn om snel op de bestemming te komen maar ook erg saai.Ik droom dus wat weg en fantaseer dat het best prettig zou zijn tijdens die tocht een beetje begeleiding te hebben. Velen bidden onderweg tot Maria waardoor ze het wel heel druk heeft om al die mensen aan te horen, dus valt Ze om die reden als begeleidster af. Mij lijkt het geweldig als mijn naamgever Petrus die taak op zich zou willen nemen. Bij mijn eerste verzoek stemt Hij tot mijn verbazing gelijk toe.Ik ben wel toe aan een verzetje zegt hij en Jacobus kan mijn taak aan de hemelpoort die tijd wel op zich nemen is zijn antwoord als ik vraag hoe dat dan moet met alle gasten die zich aan de poort melden. Jacobus ? daar ben ik net op weg naartoe. Geen zorgen zegt Petrus ik zorg er wel voor dat hij op tijd weer in Santiago is. Ik schrik wakker en om 12.35 sta ik op de luchthaven van Biarritz en loop naar de uitgang waar de bus al gereed staat om me naar het station te brengen. Gelijk met mij stapt nog een mooie Nederlandse vrouw met twee kleine kinderen in die naar San Sebastian gaan. We kletsen wat en drinken samen koffie in het stations restaurant, de trein vertrekt pas over anderhalf uur. Ga na de koffie de omgeving van het station bekijken en wil wat boodschapjes doen. Helaas is alles tussen de middag gesloten en gaan de winkels pas weer na vieren open. De trein komt en als ik het plaatsnaam bordje Hendaye zie stap ik uit. Helaas voor mij stond er ook nog West achter de plaatsnaam, dus een station te vroeg. Geen nood, ik neem gewoon de volgende, alleen blijkt die, als ik de vertrektijden bekijk pas over drie uur te gaan. Je komt toch wandelen denk ik, dus hang die rugzak op je nek en ga lopen. Natuurlijk doe ik dat en na 'n dik uur sta ik voor het centraal station van Hendaye waar ik de eerste gele pijl, die de camino aanduidt, zou moeten vinden., iets dat me niet lukt. Ik weet de richting waarin Spanje en Irun ligt dus die kant wandel ik uit. Kom bij de brug over de Bidassoa, grensrivier tussen Frankrijk en Spanje en zie gelijk ook de eerste aanwijzing die naar Santiago wijst.( wordt vervolgd ) gr.Peter

• 07 Juni 2020 - 13:28

Anita:

Geweldig hoe je dit beschrijft. Zo leuk te lezen dat ik niet de enige ben die een trouwe steun en toeverlaat aanroept tijdens de tochten.