Vierde wandeldag deel 3 - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu Vierde wandeldag deel 3 - Reisverslag uit Markina-Xemein, Spanje van Peter Theunissen - WaarBenJij.nu

Vierde wandeldag deel 3

Door: Peter Theunissen

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 Juni 2019 | Spanje, Markina-Xemein

In vrijwel elke plaats, stad, dorp of gehucht wordt wel een pelgrimsmenu aangeboden in prijs variërend van 7.50 tot 11 euro. Ook nu vind ik weer zo'n plek waar we met 'n hele groep tegen acht uur heen trekken. Voor Spanjaarden te vroeg om te eten maar voor ons pelgrims doen ze de keuken wel om die tijd open. Zo'n menu bestaat uit drie gangen en bij elke gang het je keuze uit vier of vijf voorgerechten, ook vier of vijf hoofdgerechten en als nagerecht keuze uit 'n tiental toetjes. Dit alles wordt geserveerd met brood en 'n fles wijn of water. Mijn keuze is steevast wijn en die fles gaat altijd leeg terug. Tegen kwart voor negen is iedereen aan de maaltijd en wordt het nog racen tegen de klok om voor tien uur weer terug in de alberque te zijn. Het is weer een gezellige boel geworden en we lachen heel wat af mede door de spraakverwarringen, we spreken Engels maar dat is van niemand de eigen taal zodat het met veel gebaren gepaard gaat. Uiteindelijk begrijpen we elkaar toch wel en dat is waar het in taal om gaat.

• 19 Juni 2019 - 07:19

Hans:

Ja, die Spanjaarden in die streek weten wat eten is, vooral de visschotels zijn overheerlijk. De eerste keer dat we zo’n menu kozen dachten we nog dat we de fles apart moesten betalen, maar al snel bleek jet de gewoonte te zijn. Nu heb ik alleen moeite met een hele fles die werd dus gedeeld en het liefst met meerdere. Niet altijd konden we kiezen uit zoveel gerechten, het compostella maaltijd was meestal al samengesteld.
    Naast het eten is voor de fietser ook het douchen heel belangrijk. Na zo’n douche voel je je vaak weer als herboren, de warmte op je nek en rug, doen veel vermoeidheid vergeten.

Mooi verhaal leuk geschreven.
    Gr hans

• 19 Juni 2019 - 07:19

Herman Van Rheenen:

die ontmoetingen onderweg zijn vaak heel gezellig Peter. een beetje "visserslatijn" erbij en de lol kan niet op. :-). Leuk om je reisverhalen te lezen.

groet, Herman

• 19 Juni 2019 - 11:05

Klaas:

Goed voor elkaar, prima eten en een hele fles wijn, wel een hele liter toch ?
    Veel plezier op de verdere tocht.
    Vr. gr. Klaas.

• 19 Juni 2019 - 13:39

Mary:

Koopie! Leuk hoor, zo met z'n allen...

• 20 Juni 2019 - 04:51

RoosZ:

Dat klinkt allemaal heel gezellig Peter. Alleen al voor die gezelligheid zou je de tocht gaan lopen. ;)
    Van die late maaltijden snap ik niets. Acht uur te vroeg? En Spanjaarden eten nog later? Dat betekent met een volle maag je bed in. Dat lijkt me helemaal niet prettig.
    Groetjes, Roos

• 21 Juni 2019 - 10:30

Nieske:

Dat is toch leuk Peter,
    praten met handen en voeten en aan
    het eind van het gesprek toch het gevoel hebben
    dat het goed gelukt is! Leuk om met zulke mensen
    te tafelen, begrijp dat door de gezelligheid de tijd vliegt
    en je weer binnen moet zijn om te slapen!! Dat is één van de leuke momenten
    van zo'n pelgrimstocht denk ik!!
    tot het volgende verhaal,

Liefs Nieske